Kultūros istorikė ir antropologė, tradicinio dzūkų dainavimo puoselėtoja, Dzūkų kultūros festivalio „Čiulba ulba“ sumanytoja ir rengėja
Turbūt dažnam išgirdus žodį „kultūra“, pirmiausia prieš akis iškyla spektakliai, opera ar baletas, ar šiuolaikinės muzikos koncertas, meno parodos, skulptūros, performansai, tapybos darbai. Na, kažkokia meno forma ar kūrinys, kuris dažniausiai turi labai aiškius autorius (režisierius, skulptorius, tapytojus, muzikos ir teksto autorius ir t.t.). Ne veltui ir sakoma „einam kur nors pasikultūrinti“ – taip kviečiama sudalyvauti renginyje, aplankyti parodą ir pan.
Tuo tarpu savo gyvenime kultūrą pirmiausia matau kaip neatsiejamą žmogaus prigimties dalį. Tokia kultūra formavosi natūraliai, per amžius, neturėdama vieno autoriaus ir pasiekė mus. Tai nėra išbaigtas eksponuojamas kūrėjo darbas. Tai nėra iki smulkmenų sustyguotas miuziklas, skirtas pilnai salei žiūrovų.
Tai žmonių gyvenimo ir mąstymo būdas, tam tikros žmonių grupės patirtis ir elgsena. Tai tradicijos ir papročiai, šnektos, kalbos, architektūra, tautosaka, menas, ritualai, apeigos, šokiai, tikėjimai, prietarai, kulinarija, žemdirbystė ir gyvulininkystė, žmogaus santykis su gamta, Dievu bei vienas kitu.
Matant kultūrą šiuo žvilgsniu, būna, kad, pavyzdžiui, ekspedicijos metu aplankytos senolės papasakotas tikėjimas ar burtas kaip prišaukti lietų mane labiau suintriguoja nei milžiniško pripažinimo sulaukęs šokio spektaklis. Tačiau aš jokiu būdu nesakau, kad profesionalusis menas yra menkesnis – anaiptol! Tiesiog kviečiu atrasti kultūrą ir ten, kur dažnai jos nematome. Bet ji, it kokia mitinė būtybė ten tūno. Nematoma. Kviečiu ją patirti ir įvertinti.
Kartais tokią kultūrą lengviau užčiuopti keliaujant – tuomet viskas, ką pastebime esant kitaip nei mūsų krašte, mus stebina. Taigi taip galime sau įsivardinti, o kaip yra pas mus, kokia ta mūsų kultūra.
Kultūra yra viskas: kaip mes valgome, kaip ir kiek geriame, rengiamės, kaip priimame svečius, kaip auklėjame vaikus, kaip žiūrime vienas kitam į akis arba kaip vengiame to akių kontakto, kaip komentuojame socialinėse medijose, kaip bendraujame su kaimynais, kada keliamės ir kada gulamės, kaip elgiamės su silpnesniais už save…
Taip jau susiklostė, kad būtent tokią kultūrą – etnokultūrą – aš ir tyrinėju šilų dzūkų kaimeliuose. Be galo juos myliu. Visą gyvenimą čia atrandu tiek daug: ir paprastas gyvenimiškas tiesas, ir labai gilius suvokimus, ypatingą santykį su žmogų supančia aplinka. Daug mokausi. Pagaliau ir pati su vyru čia įsikūriau. Todėl galiu sakyti, kad Dzūkija – jau ir mano namai. Esame kultūros, susiformavusios Varėnos rajone nusidriekusiuose pušynuose, mylėtojai. Mums sunku susitaikyti su kaimų tuštėjimu ir nykimu, juk jie dabar atgyja tik vasarą…
Mudu stengiamės perimti kuo daugiau vietos senolių išminties, patirties, dainų ir dar daug visko. Norime garbingai palydėti juos bei senąją šio krašto pasaulėjautą ten, iš kur nebegrįžtama. Gal pavyks bent kruopelę tos tradicinės krašto kultūros gyvenimo pratęsti. Dzūkavimas – tai, kaip čia kalbama, yra vienas raktinių dalykų, kam pasitraukus iš kasdienybės, bus prarasta labai didelė šio krašto identiteto dalis. Būtent todėl šnektai skiriame daug dėmesio, ją populiariname, siekiame grąžinti jai orumą, nebijome eksperimentuoti.
Dzūkijos sostinė man yra šilų Dzūkijos kaimai, nes būtent čia ilgiausiai išliko Dainavos krašto tradicijos ir papročiai. Alytui labiausiai linkiu nepamesti dzūkiškojo identiteto ir juo didžiuotis. Miestiečiai taip pat gali dzūkiškai ciksėti, o Alytuje matau nuostabią galimybę apsijungti tradicinei ir šiuolaikinei kultūrai!
Netikėta ir net kiek keista būti išrinktai ALKS ambasadore, nes Alytaus ir šio miesto kultūros dar beveik nepažįstu, tačiau jau esu buvusi Alytaus miesto teatre. Likau pakerėta! Taip pat žaviuosi ir džiaugiuosi galėdama bendradarbiauti su šauniuoju Alytaus kraštotyros muziejumi!
Manau, kad 2022 metai bus tie, kurie mano akiratį smarkiai praplės, ir Alytuje lankysiuosi kur kas dažniau.